nieuws
inspirerend ondernemersverhaal malelions
malelions

Inspirerend ondernemersverhaal: Malelions 

31-07-2022

Kleding- en lifestylebrand Malelions gaat als een raket. Malelions is na de oprichting drie jaar geleden in een paar jaar uitgegroeid tot een succesvol internationaal merk. We spraken Thijs Offermeijer, de 27-jarige eigenaar van Malelions, over deze groei en over kansen op het gebied van online verkopen. 

Het verkopen van een lifestyle

Thijs: “Malelions is een kleding- en lifestylebrand dat zich richt op jonge- en uitdagende mannen en vrouwen die een passie hebben voor fashion. Malelions is meer dan een kledingmerk, het is uitgebouwd tot een complete lifestyle die terugkomt in alles wat wij zijn en doen. Malelions betekent mannelijke leeuwen. Dit is niet voor niets, de leeuw is de koning van de jungle. Het is misschien niet het grootste, maar wel het sterkste dier. Dit staat mooi symbool voor wat wij uit willen stralen. Malelions zijn vooruitstrevend en echte leiders die dat extra beetje geven om doelen te bereiken.”

Je grenzen verleggen

Begonnen met het verkopen van een paar t-shirts per dag vanaf zijn zolderkamer had Thijs nooit durven dromen dat het zo zou lopen. “Het gaat nu heel hard. Met elk beetje succes verleg je je grenzen. Als je een nieuw doel hebt behaald, krijg je meer honger. Er is altijd die drang naar meer. De basis van Malelions is luxe en betaalbare kleding voor iedereen. De kleding is zeker niet goedkoop, maar ook zeker niet veel te duur én het is van zeer hoge kwaliteit. Deze basis zijn we steeds verder aan het uitbreiden. Ik vind het heel belangrijk om continu te blijven verbeteren. Dit zou niet lukken zonder het nemen van risico’s; durven te investeren is een voorwaarde van succes.”

Influencer marketing

Een van de marketingtactieken waar Malelions enorm goed op inspeelt, is het inzetten van influencer marketing. “Wij werken veel met influencers. We zijn altijd bezig met de nieuwste trends en ontwikkelingen. Hier hoort werken met influencers absoluut bij. Dit doen we eigenlijk al sinds het begin, het is namelijk vet als iemand met een bepaalde status ergens in loopt. Je ziet dat veel mensen dit dan ook willen dragen. Dan is het hip en cool. Dit werkt ook zeker zo met kleding. We letten er altijd wel op dat we in zee gaan met influencers die echt bij ons merk passen. Hoe is iemand als persoon? Waar is diegene veel te zien? Als er geen match is, doen we het niet. Anders heeft het een averechts effect. We staan ook veel op festivals. We focussen ons op de festivals waar onze doelgroep het meeste aanwezig is. Je zal ons niet snel zien op een rock festival. Eerder een house of R&B festival.”

Kansen voor webshop eigenaren

Producten van Malelions worden zowel online als in fysieke winkels verkocht. Je vindt de items van Malelions bij ontzettend veel verkooppunten in Nederland en België. “De periode waarin iedereen veel thuis zat door corona was voor ons een mega kans. Onze webshop stond roodgloeiend. Belangrijk bij een webshop is de juiste mix van diverse factoren. Je kan bijvoorbeeld wel een vlekkeloze marketingtactiek hebben maar als de webshop zelf niet staat, heb je hier niet veel aan. Dit geldt ook andersom. Je moet er bovenop zitten en inspelen op de nieuwste ontwikkelingen. Gaan wachten tot de orders vanzelf komen, werkt niet. Ook qua bezorging moet je inspelen op trends zoals same day en next day delivery. De consument heeft zijn product liever vandaag dan morgen.”

Tips voor startende ondernemers

Thijs heeft mooie tips voor startende ondernemers. Tips die hij zelf ook heeft opgevolgd en die hem hebben gebracht waar hij nu staat. “Zorg dat je uitblinkt in hetgeen wat je doet en zorg er zeker voor dat je uniek bent. Je wilt niet dat 13 in een dozijn merk worden. Focus je op je branding en marketing, inclusief uitgeschreven doelgroepanalyse, en stem je plannen hierop af. Dit is een goede leidraad voor wat je wel en niet moet doen. Praat vooral ook met mensen die verstand hebben van ondernemen, dit gaat je echt verder brengen. En laat je vooral niet gek maken door mensen die er geen verstand van hebben, dan word je alleen maar geremd. Je moet geloven in je eigen kracht. De juiste mensen om je heen verzamelen die je scherp houden is een must.”

Je doelen scherp stellen

“Hoe ik Malelions zie over een jaar? We willen volgend jaar twee nieuwe landen binnen Europa op de kaart zetten. Daarnaast willen we ons ook blijven focussen op Croyez, ons andere merk dat zich richt op een iets oudere doelgroep. Dit merk gaat ook enorm hard. En het zou zomaar kunnen dat we binnen onze groep het merkenpakket nog verder uitbreiden. Wie weet hebben we ooit een eigen dames- of kinderlabel.”

Meer inspirerende verhalen van ondernemers in de fashionbranche? Lees ze hier!