nieuws
de 6 e commerce trends van 2022
2022- website banner

Dé 6 e-commerce trends van 2022

25-01-2022

De e-commerce business draait op z’n top. De omzet van Nederlandse webshops bereikte alleen al in het eerste kwartaal van 2021 een recordgroei, met een toename van ruim 85 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Mede door de wereldwijde pandemie waarin we ons bevinden bestellen klanten meer dan ooit online. Internationale concerns overspoelen de markt, de klantverwachtingen stijgen en grote fysieke retailers shiften hun focus naar online. Hoe kan jij je als e-commerce speler nog onderscheiden in deze tijden? 

Een goed begin is om in te spelen op de trends. Dit zijn de 6 e-commerce trends van 2022 en onze tips hoe je deze trends kunt implementeren in jouw strategie.

1. Duurzame bezorging

Veel e-commerce retailers hebben al milieuvriendelijke bezorgservices geïntroduceerd. H&M wil met behulp van fietskoeriers 100% van zijn wagens voor 2040 vervangen door accu-aangedreven voertuigen. Zo heeft bezorgservice Trunkrs de ambitie om vóór het einde van 2022 100% uitstootvrij te bezorgen. Ook zien we een stijging in het gebruik van drones als logistieke e-commerce oplossing. Ontwikkelingen als deze zijn goed nieuws voor de e-commerce met een focus op milieuvriendelijkheid. 

Investeren in een duurzame optie is inspelen op de huidige klantbehoefte. 52% van de consumenten en zekere de jongere generaties kiezen bewust voor een webshop met een lagere milieu-impact van de bezorging. 

2. Verpakking 

Ook in de verpakkingen van producten zien we een duurzame ontwikkeling. We hebben allemaal wel eens een pakket ontvangen waarbij een klein product verpakt zat in een veel te grote doos met een heleboel verpakkingsmateriaal.. Behalve dat dit onze prullenbakken laat uitpuilen staat dit ook voor verspilling. Verpakkingen moeten zoveel mogelijk op maat zijn en waar mogelijk worden hergebruikt. 

Wist je dat 78% van de Europese consumenten vindt dat verpakkingsmaterialen volledig recyclebaar moeten zijn? De juiste verpakkingsmaterialen gebruiken is erg belangrijk voor de e-commerce klant van nu en in een markt waarin 67% van de consumenten aangeeft dat retailers vaak te veel verpakkingsmateriaal gebruiken, zijn er kansen voor jou. 

Naast een duurzame verpakking, hechten consumenten ook veel waarde aan gepersonaliseerde verpakkingen. Je klant voelt zich speciaal terwijl jij kan je onderscheiden van concurrenten en je USP’s in het zonnetje zetten. 

3. Flexibiliteit in bezorging

De klant een keuze geven tussen verschillende bezorgpartijen vergroot de kans op conversie. Iedere consument heeft andere wensen en daarop kan prima ingespeeld worden door verschillende partijen aan te bieden voor bezorging. Avondbezorging, zondagbezorging, dezelfde dag in huis, fietskoerieren; de keuze is reuze. Zo biedt bezorgservice Trunkrs flexibele avondbezorging waarbij de regie zoveel mogelijk in handen van de klant ligt.

Flexibiliteit was altijd al belangrijk voor consumenten en heeft nu een hogere prioriteit dan ooit tevoren. Wist je dat 44% van consumenten de bestelling afbreekt wanneer de levertijd te traag is? Bij gelijk productaanbod kiest 78% voor de snelste levering. 45% verwacht Next Day delivery, 28% gaat voor avondlevering en 19% heeft behoefte aan Same Day delivery. Steeds meer online retailers werken daarom samen met meerdere vervoerders om klanten meer keuze te bieden en om een back-up plan te hebben wanneer onvoorziene problemen de kop opsteken.

4. Chatbots 

De algehele winkelervaring die mensen ontvangen bepaalt vaak of de klant een terugkerende wordt of een verloren en ook service speelt een grote rol hierin. In 2022 zien we de personalisatie trend ook doortrekken naar aanbiedingen. Conversational AI is een technologie voor menselijke interactie tussen jouw merk/bedrijf en jouw klanten. 

De chatbots van nu gebruiken geavanceerde machine learning om een sterke gebruikerservaring te bieden. De nieuwe chatbots zijn ideaal om je FAQ’s te verwerken op jouw website, productaanbevelingen te doen, bezorginformatie te versturen en aanbiedingen te promoten.

5. Personalisatie 

We willen allemaal persoonlijke service ervaren en ons speciaal voelen. Dit geldt voor de algehele customer journey, van een gepersonaliseerde actie tot aan gepersonaliseerde verpakkingen. Personalisatie op verschillende fronten is een must in je strategie voor 2022. 

Een voorbeeld: maak gebruik van geolocalisatie. Hiermee kun je suggesties aanbieden gebaseerd op de locatie van je klant. Zo zijn er retailers die gebruik maken van het weer: zit er sneeuw in de lucht, krijgt jouw klant sjaals te zien. Hartje zomer, ziet jouw consument badkleding. Jij bereikt jouw klant met relevante producten precies wanneer ze het nodig hebben. Uit onderzoek van de Reputatiefabriek blijkt dat 78% van de klanten zegt terug te keren naar een website als er gepersonaliseerde acties aangeboden worden. 

6. Social e-commerce

We kunnen vandaag de dag niet meer zonder social media. Social e-commerce is dan ook een zeer krachtige tool voor retailers, omdat dit het klanttraject van inspiratie tot aankoop verkort, de klantloyaliteit vergroot en het aantal conversies verhoogt.

Een voorbeeld: op jaarbasis geven TikTok-gebruikers gezamenlijk maar liefst 43 miljoen euro uit via de app. Facebook en Instagram hebben livestream shopping geïntroduceerd, waar klanten bij de presentatie van nieuwe producten live interactie kunnen hebben met bedrijven. Klanten kunnen vragen stellen en hoeven de apps niet te verlaten om producten aan te schaffen.

Instagram lanceerde in 2020 Shopping en in 2021 voegden ze betaalde advertenties aan deze functie toe. Facebook vereenvoudigde op zijn beurt dit jaar zijn etalage-functies, waarmee het makkelijker is geworden om producten te uploaden en te beheren.   

De implementatie

De meest opvallende trends voor dit jaar zijn dus personalisatie, flexibiliteit en duurzame ontwikkelingen. Aspecten waar we ons als vervoerders en retailers mee kunnen onderscheiden. Benieuwd wat de flexibele en duurzame bezorgservice van Trunkrs kan betekenen voor jouw webshop? Neem contact met ons op om te sparren over de wensen van jou en jouw klanten.

Get an upgrade. Go Trunkrs.

Copyright © 2022 Trunkrs