Welke invloed heeft de check out op jouw omzet?

shutterstock_1165191409.jpg

Recent onderzoek bevestigt nogmaals dat de check out, de kassa van je webshop, een waanzinnig belangrijke rol speelt in het aankoopproces van de klant. En dus van grote invloed is op je conversie. Op dit punt, zo blijkt, kan het nog alle kanten op. Klikt je klant daadwerkelijk op ‘Bestelling afronden’? Of verlaat hij om één of andere reden op het laatste moment de check out? En hoe kun je dit cruciale onderdeel van je conversie positief beïnvloeden?

Zodra de klant is aangekomen bij de kassa van je webshop, moet er nog allerlei keuzes gemaakt worden. Zo bieden veel webshops hun klanten verschillende betaalmethoden, verzendopties en de optie om een account aan te maken. Zoveel keuze klinkt natuurlijk heel mooi, maar er schuilt ook een gevaar in. Want vanuit psychologisch perspectief vormt alles waar de klant over na moet denken een risico. En wel het risico dat de klant het antwoord op je vraag niet weet, dat hij geen keuze kan maken, of dat hij juist die keuzemogelijkheid mist die hij wel nodig heeft. Allemaal redenen waarom de klant nog vroegtijdig kan afhaken.

Maar hoe werkt het dan wel?

Je wilt de klant een keuze bieden uit een (beperkt) aantal aantrekkelijke opties. Met als doel de koopdrempel zo laag mogelijk te maken voor je klant. En ook om ervoor te zorgen dat je geen klanten verliest aan de concurrent die die opties wel biedt. Bijvoorbeeld de optie ‘Achteraf betalen’. Hiermee tackle je het probleem van eventuele twijfel bij je klant over het product. Want door de mogelijkheid achteraf betalen, heeft je klant de garantie dat hij het product zonder financieel risico kan bestellen én eventueel terug kan sturen mocht het hem niet bevallen.

Snelweg naar de finish

Zo werkt het ook met het geven van bezorgopties in je webshop. Want 50% van de consumenten verlaat wel eens een webshop omdat de bezorgopties niet aansluiten bij hun wensen. Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is om de klant een aantal opties te bieden voor bezorging en snelheid van leveren. Bijvoorbeeld de optie: ‘Bezorging in de avonduren'. Of de optie Same Day Delivery. Vanochtend besteld = vanavond geleverd. Trunkrs biedt beide opties, die door veel webshops worden gebruikt naast de standaard levering door bijvoorbeeld postNL. Geef de klant ook niet te veel opties. Dat kan weer tot twijfel leiden. Geef precies genoeg keuze om de klant over de streep te trekken bij jou te bestellen. Samenvattend komt het hierop neer: Bied je klant een snelweg naar de finish, maar liefst met zo min mogelijk afslagen.

Astrid Zijlmans