De toekomst van e-commerce gaat over snelheid en de ideale customer journey

shutterstock_1308941686-1080x675.jpg

Nog maar tien jaar geleden was het bijna iets magisch als je een product online kon bestellen. Dat het product dan een week later bij je thuis bezorgd werd, was al helemaal bijzonder. De ontwikkelingen in e-commerce gaan echter razendsnel. De snelheid van bezorgen en de manier waarop die bezorging plaatsvindt, gaan in de nabije toekomst drastisch veranderen. Je kunt deze trends in je voordeel laten werken door je te onderscheiden op serviceniveau.

 

Ontvanger als belangrijkste schakel

In het begin van de e-commerce werd het verschil vooral gemaakt op prijs. De bezorging was een bijzaak. De ontvanger bevindt zich aan het einde van de operationele keten en was – in de ogen van veel vervoerders – de zwakste schakel in die keten. De consument zelf ziet dit heel anders. Die doet 25% van zijn aankopen online. Online is dus een volwaardig kanaal in zijn ogen. Diezelfde consument wil zijn agenda dus niet hoeven afstemmen op de bezorging. Het Amerikaanse Amazon was de eerste die dit sentiment op pikte en de customer journey ging optimaliseren. Zij begrepen dat delivery hier een ongelooflijk belangrijk onderdeel van uitmaakt. Er zijn een aantal ontwikkelingen die de delivery experience verder zullen verbeteren:

  1. Snelheid

Nog steeds wordt 75% van de producten in een fysieke winkel gekocht, omdat de snelheid van levering nog te laag ligt. In de toekomst zal de nadruk dan ook liggen op de snelheid waarmee een product bij de ontvanger thuis wordt bezorgd. Bezorging binnen een half uur wordt heel normaal.

  1. Elektrificatie

Het gebruik van bestelbusjes die rijden op diesel of benzine wekken, vanwege het effect op het milieu veel weerstand, vooral in de grote steden. Om écht schoon en dus CO2-vrij te rijden, zal bezorging elektrisch moeten gaan gebeuren.

  1. Robotisering

We gaan een verregaande vorm van automatisering zien in de bezorging van producten door het gebruik van zogenaamde ‘bezorgbots’. Dit biedt mogelijkheden voor meer flexibiliteit in het bezorgproces. De klant kan zijn product in ontvangst nemen op een plaats en tijdstip dat hem het beste uitkomt. Dit zorgt voor een direct kostenvoordeel in de bezorg-branche omdat voor een dichte deur staan bij de klant tot het verleden behoort en je het pakket dus niet de volgende dag opnieuw hoeft aan te bieden.

  1. Lokale voorraad

De manier waarop voorraad georganiseerd wordt gaat veranderen. Deze zal minder in een centraal warehouse neergelegd gaan worden. In plaats daarvan zullen lokale voorraden via platforms beschikbaar worden gemaakt. Dit biedt meer flexibiliteit. Want waarom zou een iPhone die in Groningen besteld wordt, vanuit een depot in Roermond verzonden moeten worden, terwijl zich in Groningen ook een depot bevindt met het gewenste model iPhone?

 

Blijf in de lead

Beschikbaarheid, door snelheid en flexibiliteit, is voor de consument erg belangrijk. Je zou kunnen redeneren dat het slechts een hype is die wel weer overwaait. Maar de realiteit is dat leading partijen wél inspelen op de behoefte van de klant: snelle en flexibele levering. Als middelgrote webshop doe je er verstandig aan om ook mee te gaan in deze ontwikkeling om je bestaansrecht te houden. Wil je weten hoe? Bel ons gerust. We helpen je graag jouw business toekomstbestendig te maken.

Eva van Dijk