Andere vervoerder toevoegen aan je webshop ingewikkeld?

trunkrs 10390.jpg

De bezorging van een pakket is dan wel de laatste schakel in de customer journey, het is wel een hele belangrijke blijkt uit recent onderzoek. Vooral het bieden van verschillende opties voor snelheid en het moment van bezorgen, werkt conversieverhogend. De meeste webshops hebben ooit een keuze gemaakt voor een bepaalde vervoerder. Vervolgens konden ze kiezen voor verzending via een platform zoals PAAZL. Of voor verzending via de plug in van de vervoerder waarmee ze samenwerken. Als je tot die tweede categorie ondernemers behoort zul je je waarschijnlijk wel eens afvragen: ‘Hoeveel tijd kost het me als ik een andere bezorgdienst naast mijn huidige wil zetten? En hoe ingewikkeld is dat eigenlijk?’

Het antwoord op die vraag luidt: dat is relatief gemakkelijk, afhankelijk van je wensen. Er zijn een aantal mogelijkheden om in korte tijd en zonder veel development kosten bijvoorbeeld Same Day Delivery van Trunkrs toe te voegen aan je website. We zetten de drie meest gebruikte mogelijkheden voor je op een rijtje:

Optie 1: Gebruik van een Plug in

De betere vervoerders hebben plug-ins voor de grotere webshop platforms zoals Magento 2 en Lightspeed. Hier kan de webshop over het algemeen kosteloos gebruik van maken. Wanneer je kiest voor een plug in is het slechts een kwestie van een paar minuten om deze te installeren. Op deze relatief eenvoudige manier heb je een volledige integratie in je eigen webshop. Zowel in de front end als in de back end.

Optie 2: Overgaan op een verzendplatform

Bijvoorbeeld een platform als PAAZL, Transsmart of Pakketpartner.nl Het voordeel van zo’n platform is dat je altijd kunt switchen van vervoerder zonder dat dit je veel tijd of energie kost. Dit geeft je een betere onderhandelingspositie naar de vervoerder en het maakt je flexibeler. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ‘Voor verzending in het binnenland kies ik PostNL en voor het buitenland kies ik DHL en voor avondlevering en Same Day Delivery gebruik ik Trunkrs.’ Dankzij deze flexibiliteit kun je consumenten meer keuzemogelijkheden bieden. Daar zitten wel wat kosten aan. Maar dit ga je zeker terugzien in de verhoging van je conversie.

Optie 3: Volledige integratie via de API van de vervoerder

Een Api installeren kost wel iets meer developmenttijd van de webshop. Maar het zorgt er wel voor dat je alle functionaliteiten maximaal kunt benutten. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf volledig in controle blijft over hoe je de opties laat zien in de check out. Ook kun je er belangrijke data mee genereren. Deze optie is meer geschikt voor de wat grotere professionele partijen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de IT-oplossingen om avondlevering of Same Day Delivery toe te voegen aan je checkout? Kijk dan eens op www.trunkrs.nl.

Astrid Zijlmans